• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
Vuosiraportti 2019

Vuosiraportti 2019

Kuurojen Palvelusäätiö

  • Etusivu
  • Vuosi 2019
    • Säätion talous
    • Toimitusjohtajan tervehdys
    • Puheenjohtajan tervehdys
  • Näin toimimme
    • Miksi olemme olemassa
    • Luomme uutta
    • Kuntayhteistyö
    • Palvelukeskukset
    • Hankkeet
  • Henkilöstö
  • Asiakkaamme kertovat
    • Omaisten kyselyn tulokset
Alkuun/Näin toimimme: Hyvää elämää viittomakielisille/Luomme uutta/Viittomakielinen sairaanhoitaja vastaa terveyskysymyksiin videon välityksellä
Sairaanhoitaja Marika Mostova

Viittomakielinen sairaanhoitaja vastaa terveyskysymyksiin videon välityksellä

Enää viittomakieliset ihmiset eivät jää yksin terveyshuoliensa kanssa. Kuurojen Palvelusäätiön sairaanhoitajat päivystävät videopuhelun äärellä joka toinen viikko. Uusi maksuton palvelu on otettu vastaan kiitollisuudella.

Älypuhelin hälyttää vilkkuen Hyvinkäällä viittomakielisessä palvelukeskuksessa.
Sairaanhoitaja Marika Mostova avaa videoyhteyden ja vastaa viittomakielellä:
”Kuurojen Palvelusäätiön sairaanhoitajapäivystys. Miten voin auttaa?”

Syksystä 2019 asti tässä pienessä tutkimushuoneessa on käyty monenlaisia
keskusteluja, ja puheluiden toinen osapuoli on ollut milloin missäkin päin Suomea.

Yleisimmät kysymykset liittyvät lääkkeisiin ja niiden oikeaan annosteluun sekä
laboratoriotulosten tulkitsemiseen. Osa kaipaa yleistä neuvontaa
elämäntapoihinsa.

Sairaanhoitaja Mostova kertoo, että moni soittajista ottaa yhteyttä siksi, että vaikka he ovat käyneet lääkärin vastaanotolla tulkin kanssa, asioita on silti jäänyt epäselväksi.

”Kuuroilla on taipumus hävetä vammaansa, eikä lääkäriltä sen takia ole aina
helppo kysyä tarkentavia kysymyksiä.”

kuvitus: viittomakielinen sairaanhoitajapalvelu

Päivystävälle sairaanhoitajalle on helppo jutella omalla kielellä videoyhteyden
avulla. Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestillä tai Whatsappin kautta.

Sairaanhoitaja tarkastelee myös valokuvia, joita soittaja voi ottaa reseptistä tai
Omakannassa näkyvistä terveystiedoista.

Yhteydenpito on luottamuksellista eli ulkopuolisille keskusteluista ei kerrota. Lähes kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus.

Kuurojen Palvelukeskuksen kehityspäällikkö Anu Juvonen on iloinen päivystyksen saamasta vastaanotosta.

”Etsimme jatkuvasti viittomakielisten ihmisten arjesta tarpeita, joita voimme palveluillamme helpottaa. Vastaavaa palvelua ei aiemmin ollut lainkaan, mikä aiheutti viittomakielisille pulmia ja oli ongelma myös yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Kuten arvelimmekin, tämä palvelu osoittautui tarpeelliseksi.”

Hyvinkään Åvikin palvelukeskuksessa päivystää kaksi viittomakielistä
sairaanhoitajaa, Marika Mostova ja Janita Nurminen.

”On palkitsevaa huomata, että pystymme oikeasti auttamaan ja tämä palvelu tekee kuurojen arjesta taas pikkuisen sujuvampaa”, sanoo Nurminen.

Soittajille sairaanhoitajapäivystys on maksuton palvelu.

Jos tarvitset sairaanhoitajan apua, toimi näin:

  • Tarkista sairaanhoitajien seuraava päivystysaika Facebook-sivultamme
  • Sairaanhoitajiin saat yhteyden päivystysaikana Whatsappilla tai tekstiviestillä numerossa: +358 44 758 9574
  • Mielenterveyden asioissa palvelee Passi-ohjelman viikottainen viittomakielinen Auttava linja. Myös sen aukioloajat julkaistaan joka viikko Facebook-sivullamme.

Footer

Arvoliiton logo

KPS on Arvoliiton jäsen

Seuraa meitä:

  • Facebook
  • Vimeo
  • YouTube
KPS logo