• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
Vuosiraportti 2019

Vuosiraportti 2019

Kuurojen Palvelusäätiö

  • Etusivu
  • Vuosi 2019
    • Säätion talous
    • Toimitusjohtajan tervehdys
    • Puheenjohtajan tervehdys
  • Näin toimimme
    • Miksi olemme olemassa
    • Luomme uutta
    • Kuntayhteistyö
    • Palvelukeskukset
    • Hankkeet
  • Henkilöstö
  • Asiakkaamme kertovat
    • Omaisten kyselyn tulokset
Alkuun/Asiakkaamme kertovat/Kyselyn tulokset: Omaiset tyytyväisiä palveluihimme
Kuvituskuva

Kyselyn tulokset: Omaiset tyytyväisiä palveluihimme

”Olisipa kaikki vanhusten ja vammaisten hoito ja henkilöstö tätä tasoa”

Tärkeä osa Kuurojen Palvelusäätiön palvelujen kehittämistä on eri tahoilta saamamme palaute. Loppuvuodesta 2019 kysyimme palautetta omaisilta, joiden läheisiä asuu palvelukeskuksissamme. Kokonaisarvio palveluista oli erinomainen. 

Kiitämme hyvästä palvelusta, ja etenkin hyvästä ilmapiiristä. Koemme, että palvelukeskus on rakastava ja välittävä yhteisö, mikä on paljon nykyaikana, sillä kaikkialla asiat eivät ole yhtä hyvin. Lämmin kiitos!”

Lähetimme palautekyselyn 181 omaiselle ja saimme 101 palautetta. Lähes kaikki vastaajat arvioivat, että palvelukeskuksissa on hyvä asiantuntemus viittomakielisistä (keskiarvo 4,8/5) ja että he suosittelisivat palvelukeskusta muille palveluasumista tarvitseville (keskiarvo 4,7/5). 

  • Palvelukeskuksissa on hyvä asiantuntemus viittomakielisistä
  • Pidän Kuurojen Palvelusäätiötä luotettavana palveluntuottajana
  • Palvelukeskuksen palvelut ovat kohderyhmälle tarpeellisia
  • Palvelukeskuksen palvelut ovat laadukkaita
  • Voin suositella palvelukeskusta muille palveluasumista tarvitseville

Omaisten mielestä henkilöstön viittomakielen taito, ammattitaito ja ystävällisyys ovat erinomaisella tasolla. Kysyimme, miten palveluasuminen kokonaisuudessaan vastaa asukkaan tarpeisiin. Omaisista 91 % vastasi palveluiden vastaavan tarpeita hyvin, 9 % koki vastaavuuden kohtalaiseksi ja tilanteen huonoksi kokevia omaisia ei ole lainkaan.

Viittomakielinen ympäristö ja vuorovaikutus sekä myönteinen ja iloinen ilmapiiri ovat asioita, jotka omaiset nostavat esiin erityisen onnistuneina asioina asukkaiden arjessa. 

Mielekäs virkistys- ja vapaa-ajantoiminta on puolestaan omaisten näkemysten mukaan asia, jota voisimme vielä kehittää, joskin siinäkin arviot ovat kokonaisuudessaan hyvät (keskiarvo 4/5). Osa omaisista kokee, että tiedotusta ja arjen kuulumisten vaihtoa voisi aina parantaa (keskiarvo 4,1/5).

  • Huolenpito ja tuki arjen asioissa
  • Myönteinen ja iloinen ilmapiiri
  • Mielekäs virkistys- ja vapaa-ajan toiminta
  • Tiedon välittäminen
  • Hyvinvoinnin tukeminen yleisesti

Omaiset kokevat, että meillä asukasta arvostetaan ja kunnioitetaan ja että asukas tulee kuulluksi. Myös se, että tuemme asukkaan itsemääräämisoikeutta ja omatoimisuutta, saa kiitosta.

  • Asiakkaan kuulluksi tuleminen
  • Asiakkaan toiveiden ja tarpeiden huomioiminen
  • Asiakkaan arvostaminen ja kunnioittaminen
  • Asiakkaan omatoimisuuden tukeminen
  • Asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukeminen
  • Asiakkaan aktiivinen rooli omien palveluidensa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa


Omaisten vastauksissa korostuu näkemys, että palvelukeskuksemme ovat viittomakielisiä yhteisöjä, joissa on lämmin ilmapiiri ja joissa asukas tulee ymmärretyksi.

Viimeksi käydessäni huomasin, miten kaikki oli yhtä perhettä, kaikki olivat kohteliaita vieraille, niin asukkaat kuin henkilökuntakin. Vietimme omaiseni merkkipäivää, ja oli kauniit, herkät juhlat. Toivon että omaiseni saa asua palvelukeskuksessa, se on hänen ainoa kotinsa ja siellä on paljon ystäviä.”

Katso myös tämä:

Footer

Arvoliiton logo

KPS on Arvoliiton jäsen

Seuraa meitä:

  • Facebook
  • Vimeo
  • YouTube
KPS logo